A Kékkör bejárásának története

Évek a kéken

Pilis Összes Turistaútja Sétálva avagy ne tunyuljunk el

2023. április 28. - Fődíszpinty

Régóta tervbe van, hogy valami plusz motivációt leljek a szűkebb környékem alapos bejárására. Ezt sikerült kitalálnom. Az előzménye pedig az, hogy amikor sokat tudtam futni, akkor bejártam a Dorog-Tokod-Leányvár közötti terület minden járható útját. Majd 200 km földutat találtam. Tán innen jött az ötlet. Akkor is sokat fumiztam még menet közben is, hogy minél kevesebb útismétléssel közlekedjek. Erre a tervezőképességre most is szükség lesz. Kicsit vicces lett a név, de hát nem kell mindent komolyan, áhítattal csinálni :). Terveződik már egy embléma, pólókép is. Mégis legyen valami kézen fogható emlék.

Nekem meg ott az öröm, hogy megint tettem valamit a közjóért. :).

• Túramozgalom neve

Pilis Összes Turistaútja Sétálva

• Túramozgalom célja

A Pilis hegység összes jelzéssel ellátott turistaútjának gyalog vagy futva történő bejárása. A kiíró célja, hogy a szűk / valamint természetesen a tágabb/ környéken lakók is megismerjék ennek a tájegységnek a természeti értékeit, valamint minél kevesebb utazással minél több túrakilométert bejárhassanak.

• Tájegység határai

A határok a könnyebb azonosítás miatt a földrajzi határoktól eltérnek. A bejárandó terület határai:

A 10-es, 111-es, 1111-es valamint 1112-es és a 11-es utak közötti terület.

• Bejárás módja

A teljesítő szabad kezet kap mind a bejárás módja, mind a bejárandó túrák szakaszolása szempontjából. A teljesítésnek időbeli korlátja nincs. A túramozgalom szempontjából a kiírás előtti túrák nem vehetők figyelembe, a kezdő időpont az első, a fenti mozgalom teljesítésének céljából szervezett és teljesített túra időpontja:

• Igazolás módja

A lenti két mód közül szabadon választott:

Füzetben vagy elektronikus formában vezetett túranapló, valamint mellé egy papíralapú térkép, amelyen a  túranapló alapján követhető, hogy melyik túrán melyik utak lettek bejárva.

Bármilyen elektronikus túraeszköz, amin meg lehet jeleníteni a már bejárt szakaszok rögzített nyomvonalát.

Bármilyen egyéb mód, amivel a bejárás követhető, ellenőrizhető.

• Jutalom

A jutalma mindenkinek ugyan az az öröm, büszkeség, hogy alaposan bejárt egy természeti értékekben gazdag tájegységet. Volt egy kitűzött célja és azt elérte. Valamint a kiíró vállalja, hogy amennyiben a teljesítő megosztaná tapasztalatait túratársaival, megjelenési lehetőséget biztosít a diszpintyekakeken.blog.hu blogjában vagy az általa moderált  Pilis Összes Turistaútja Sétálva Facebook csoportban. Ha a túrázó is igényli a kiíró szívesen leülne egy alapos ismerkedő, élménybeszámoló, kritizáló beszélgetésre minden teljesítővel.

• Javaslat

A kiíróhoz hasonló affinitással rendelkező személy szintén írjon ki fenti célokkal összhangban a saját kedvenc, vagy lakhelyéhez közeli tájegységre túramozgalmat. Pl: Gerecse GÖTS

Kitekintő 2022 Kerékpár Vs. Autó

Kerékpár vs. Autó.

2100 km a 10-es úton kerékpárral. Frissítés 3500 km 20240413

Egy írásban belekötni autósba kerékpárosba szép feladat. Nekem sikerülni fog. :).

Autós alapok: a kerékpárosok akadályozzák a közlekedést, mit keresnek egy forgalmas közúton, megelőznek a lámpánál oszt újra előzhetem őket, nem a legszélén mennek hanem beljebb, nem tartják be a KRESZT

Kerékpáros alapok: sávon belül előznek, nem veszik tudomásul hogy a kerékpár is jármű, jogom van ott közlekedni, nem húzódok le mert szar az útpadka és az út széle felgyűrődött, nem tartják be a KRESZT

Gondolom sokat kihagytam.

35 éve vezetek, tehát autós vagyok. 40 éve hajtok kerékpárt, tehát kerékpáros vagyok.

Volt egy óccó, de remek kocsmabájkom gondoltam elektromossá varázsolom. Sajna a szervíz lefikázta, kár bele alapon, mert hogy öreg és a nagy nyomaték eltörheti a vázat. De vegyek újjat van pályázat. És lőn meg is kaptam egy remek Neuzer Sorrentora az állami pénzt, így fél áron lett egy bicóm. Csalós :) Persze nem annyira mint a gázkaros, mert ez csak akkor segít, ha te is teszel bele erőt. Vagyis un. nyomatékszenzoros. Kedves párom is kipróbálta. Tetszett, neki is lett. Azóta ha nem esik, csak fúj azzal járunk mindketten.

Tudom veszélyes.

Tapasztalataink a járműről:

A kerékpár beváltotta reményeinket, közlekedési eszköznek tökéletes. Relatív kényelmesen lehet tartani a 25km/h sebességet tereptől, széltől függetlenül. Még sportértéke is van gondolom, mert csak megizzadok mire Piliscsabára vagy hazaérek. :) Egy töltés két nap tehát kb 45 km, de még marad benne. Viszont tesztelve, hogy ez a 3. napra már nem elég. Vettünk rá szuper levehető kosarat, tök kényelmes nincs útban, jól pakolható.

Tapasztalataink a közlekedésről:

Alapvetően nincsenek gondok. Azt látom, hogy az autósok nagy része pont úgy viselkedik ahogy elvárható, ahogy én is viselkedem amikor autóban ülök. Annyi figyelmetlenséggel, hibázó soförrel találkozom, mintha autóban ülnék. Mint kerékpáros, nekem kell jobban figyelnem. Nekem belefér, ha a tükörben látom, hogy mögöttem torlódás van és járható a murvás padka, simán lemegyek elengedem a sort és visszatérek. Egyébként is jellemző, hogy egybe sorok jönnek a csabai illetve a kesztölci lámpák miatt. Van olyan is, hogy percekig nem megy el melletem autó. Eddig egyszer éreztem magam veszélyben, ebben az esetben le kellett!! hajtanom a padkára.

Ha autóval megyek ennyi kilométert, ugyan így  van elhárítandó balesetveszélyes szituáció.

Gazdaságosság:

Eddig ketten közel 2700 km 4700 km mentünk. Ebben tán 10% olyan km van, ami nem a közlekedés célját szolgálta volna.

Minden 100 km kb. csak benzinnel számolva 4000 ft. Ha az autózás összes költségét is figyelembe veszem akkor kb 8000ft. Forrás:https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2014/04/14/autokoltseg-kalkulator/

Eladtam az összes bicót, amit a garázsban használaton kívül őrizgettem.

Az egyenleg:

2 ebike: 380 000 ft saját költség ugyan ennyi a pályázat. Ebből jelen pillanatban lejön -140 000 aaz eladott bicók ára -108 000 a megspórolt  benzin. Még 132 000 ft mínuszban van a projekt. Vagyis még 3300 km kell mennünk, hogy a két ebike ingyen legyen. Ha nem csak a benzint számolom hanem az autózás költségeit összesen akkor csak 34000 ft ot kell összebiciglizni ami 850 km. +2000km 120 00 ft vagy 240 000 ft

Előnyök:

Lassú súlyvesztés, sportos életmód / napi 1 óra /, környezetvédelem. Autóval kb 15-18 perc az utazás bicóval 30-35. Igazából 25 perc plussz idővel megvan a napi 1 óra sport. Városon belül egyértelmű az előny. Gyorsabb mint az autó, nem kell parkolóhelyet keresni, a napi kenyér, gyümölcs, ez-az bevásárlást remekül le lehet bonyolítani. És ezzel a kiskereskedőket is támogatom. Ráadásul ha külön megyek mondjuk zöldség, hús, és kis élelmiszebotba sokkal kevesebb felesleges dolgot veszek meg, elmarad az impulzusvásárlás.

És a legfontosabb: ésszel még kocsmázni  is lehet. :)

Utóirat:

Ha a kerékpárút építés átgondoltabb lenne, akkor szerintem a fent közlekedési eszköz szemmel látható megtakarítást jelentene a családoknak. Persze ehez kellene néhány km kerékpárút a környéken. De tényleg dorogi ipari park - Dorog 1 km, Esztergom-Dorog kb 4 km /erről jó híreket hallani :) / Dorog-Tokod 3 km. Ha lenne kerékpárút simán vennék a gyereknek eggyet és járhatna a Dobóba bicóval. Biztos örülne nekem :).

Túrák karanténon innen és túl

Üdv.

Az élet nem kell, hogy megálljon. Ha az ember gyereke képes a szabályokat értelmezni akkor a "maradj otthon" sem jelenti azt, hogy nem mehetsz kirándulni.

Az én értelmezésemben azt jelentette, hogy feleséggel, gyerekkel, kutyával indulunk útnak, valami közeli, emberek által nem látogatott helyet keresve. Pár éve, amikor már majdnem terepfutó voltam, sokat futottam a közeli környéken. Így némi ismerettel felvértezve kinéztem magunknak a 10-es út, csolnoki út, kék jelzés, Tokod Kossuth út által határolt területet. A képen lila keret jelzi kb.

Rengeteg földút, ösvény, jól járható motoros csapás található ezen a területen.

Viszont ember kevés. Majd 200 km gyaloglás alatt tán ha távolról 5 embert ha láttam. Egyet meg közelről. A beszálló pontok nem estek tőlem 5 kilométernél nagyobb távolságra. Szinte mindig a településen kívül álltunk meg.

Megszületett az agyat és a testet is megdolgoztató kihívás:

Menjünk, menjek végig minden járható úton amit találok.

Nem volt különösebb feltétel, ezért volt olyan szakasz ahol többször végigmentem, volt olyan ahol csak egyszer. Ha elfogyott az ösvény visszafordultam. Az volt a fő szempont, hogy minden túrán legyen egy új út, vagyis olyan amin még nem jártam. Volt, hogy csak 2 kilométer, volt hogy 9 jött össze. Nem számított a tempó. Volt, hogy kocogtam, volt négykézláb mászós, seggen csúszós meredekségű rész is.

Nem remélt élményeket kaptam ezeken a sétákon. Elképesztően szép idő volt tiszta levegővel. Olyan kilátások amiket nem lehet fényképezni. Van a fenti területen 3-4 csodálatos mély völgy a maga csendjével meredek falaival amik elképesztőek. Voltam olyan gerincen, hogy tériszonyom lett a meredek oldalak miatt. Néhány, a csak helyismerettel rendelkező embereknek ismerős név erről a területről. Kis Gete, Cigány-hegy, Cigány-völgy, Nyáras völgy szőllők, Hadigácsok, Szállások, Várberek, Dank-hegy, Oldal-földek, Les-hegy, Szarkási-dűlő.

Sok helyen lehetett találkozni a régi bányászati tevékenységek nyomaival. Meddőhányók, homokkitermelés nyomai, homokvasút nyomvonala. Jó pár emlékművet is meglehetett szemlélni. Az egyértelmű volt, hogy a bányászat nélkül egész más táj lenne a fenti részen. Az, hogy ez jó vagy sem mindenki döntse el maga. :)

Érdemes meglátogatni a

Régi légi fotókról lehet összevetni a mai tájat.

Szemétkérdés:

Nyilván az autókkal megközelíthető helyeken a sajnos már szokásos sitt, szeméthalom megjelenik. De szerencsére azt kell mondanom, írnom, a többi részen egészen jó a helyzet.

Motorosok:

Voltak, de bőven a tűréshatáron belül. Itt lehetne kijelölni olyan területet ahol nem zavarnák a túrázókat pro és kontra.

Kijelölt turistautak:

Na azok itt a OKT jelzésen kívül nincsenek, Pedig ez a rész megérdemelne legalább kettő kijelölt túrautat.

Az egyik lehetne mondjuk a bányász körtúra egy szép bányászjelképpel:

Erre fel lehetne fűzni  az erdőben mezőkön megtalálható emlékműveket, a csolnoki, dorogi múzeumot. Igazán szép túraút lehetne.

A másik mondjuk valami kék O jelzés ami többször érinthetné a K itteni szakaszát, és feltárná ennek a területnek a természeti szépségeit. Völgyeit, kilátópontjait.

Nyilván nem partizánkodva kell ezt megtenni. De ennek a szabályos, engedélyezett létrehozása bőven túlmutat az én lehetőségeimen. Ismerve a barátaimat, az biztos, hogy segítenének festeni és karbantartani.

Összegzés:

Minden induláskor elindítottam a Locus felvétel funkcióját. Két táblázatban gyűjtöttem az adatokat. Az egyikben minden megtett táv, idő és szintadat szerepel. A másik igényelt egy "kis" plusz munkát. A nyomvonalakból töröltem azokat a részeket, ahol többször jártam. Vagyis lett egy amatőr felmérésem az itt bejárható utakról.. Érdekes lett a két adatsor összevetése:

35 túrát tettem, ez alatt 176km, -6355/+5879 szint jött össze.

A darabolás után kiderült:

110 darabra kellett vágnom, hogy az útismétléseket kitörölhessem. Így az eredmény:

85 km, -3245/+3032 méter szint

Azért szerintem ezen a néhány négyzetkilométeren ez nem kis szám.

Így, hogy ezzel végeztem, kiterjesztettem a fenti területet a kéken túlra vagyis, a 10-es, 1118-as /Altáró-bajnai út/, 1121-es /Annavölgy-Sárisáp/, 2521,2522-es /Dág-Csolnok-Dorog/ által határolt utakkal szegélyezett részre. Asszem jó móka lesz :)

Közben árgus szemmel vizsgálom az emberek szemetelési szokásait.

Szolidaritás karantén idején

Üdv.

Muszáj kiírnom magamból. A differenciált gondolkodásra nem képes emberek miatt.

Békeidőben az emberek vándorlása folyamatos egyik helyről a másikra. Faluról kisvárosba, kisvárosból nagyvárosba, nagyvárosból kisvárosba, kisvárosból falura. Nyaralni, vásárolni, orvoshoz moziba, kirándulni...

Mindenki örül, a szolgáltatóknál jött a bevétel...döl a lóvé.

De most ne.

Felháborodtam immár sokadszorra, ahogy a települések és a nemzeti parkok kezelik a "turistainváziót".

Néhány pontban összeszedem:

1. A túrázó nem feltétlen egyenlő a kirándulóval.

A túrázó nem sokat foglalkozik az időjárással. Elindul bármikor. A túrázó tud vigyázni az erdőre, épp ezért kevés kivételtől eltekintve nem szemetel. Értő olvasásra képes. Kerüli a "felkapott" helyeket. Tud térképet olvasni, talál olyan be és kiszálló pontokat amelyek nem a településen belül vannak. Betartja az előírásokat.

A kiránduló tömeg tagjai esetleg nem rendelkeznek a fenti ismeretekkel, de jelen ill. jó idő esetén elindulnak. Ilyenkor, mivel nem rendelkezik kellő tapasztalattal, csak a felkapott helyeket ismeri, azokat túltölti, s nem is tudja igazán jól érezni magát.

2. Maradj otthon. Helyzetgyakorlat.

A felelős polgára az országnak betartja a szabályokat. DE!

Nem mindenki viseli ugyan úgy a folyamatos bezártságot, sokfélék vagyunk. Vannak atomanyák és atomapák akik képesek akárhány gyereket is napi sok órában a lakótelep 60 nm-én hetekig bezárt ajtó mögött vidáman mosolyogva, társasozva, kifestőzve foglalkoztatni. Minden tiszteletem az övék, hiszen ilyennek kéne lenni mindenkinek. De vagyunk mi sokan átlagosak, sőt vannak még igazi rossz szülők is. Nahát. Sőt lehet, hogy fura de létezik gyerek aki sose szeretett mozogni és létezik olyan is aki napi sok óra mozgással tudja csak magát lekötni. Sőt a felnőttek között is lehet otthonülő, csavargó, filmnéző, olvasó....

Nem mindenki olyan szerencsés, hogy a kert ,vagy az utca végén erdő, mező található. A jogalkotó gondolt egy merészet.

3. Megengedjük, de ide ne.

A jogalkotó gondolom szelepként, amíg lehet megengedte az előírt szabályok betartásával a kimozdulást. Szerintem helyesen. Ha eddig papoltunk az egészséges életmódról, mindenkit mozgásra biztattunk, most még inkább fontos a sport, a mozgás és persze a jó mentális állapot megőrzése.

Így értünk el ide, ahol most vagyunk. Megjelentek azok a kirándulók, akik idáig máshol töltötték el a szabadidejüket- Pl pláza. Vajon örüljünk-e ennek. Szerintem igen. Lehet most döbben rá, milyen szép a világ a falakon túl.

Láttam a képeket a tömegekről, a rengeteg autóról, egyetértek ez megoldásért könyörög. Így nem maradhat.

3. Megoldás.

A kézenfekvő a tiltás, gyors könnyű. Vagy használjuk a kiépített állami infrastruktúrát.

4. A kezem a biliben. Álmodok.

"Asszony menjünk hétvégén kirándulni. Legalább kimozdulunk. Várj megnézem a koronavirus.gov.hu lapon mit tehetünk. Szuper, meg is van. Két megoldást kínálnak.

Mehetünk nemzeti parkokba, azt írják előzetesen regisztrálni kell a rendszámot, csak így parkolhatok a kijelölt parkolóban. Küldenek egy emailt visszaigazolásként, azt ki kell rakni az ablakba. Meg kell adni mettől meddig, de maximum 4 órát foglalhatom a helyet. A természetvédelmi őrök ellenőrzik az engedélyt. De jó, még útvonal tippek is vannak  1-2-3-4 órás sétákra. Vigyázni kell mert ha nem érek vissza a kocsihoz büntethetnek. Itt csak kijelölt turistaúton sétálhatunk. Milyen jó, hogy vannak nemzeti parkjaink, segítenek ilyenkor. Ez tök jó így, olyan mint külföldön. Van ott is ahol csak elővételes jeggyel lehet belépni ilyen területre és működik így is a rendszer. Végre itt is.

Oké Jocó, de én csak valami mezőre, vagy erdei utas sétára gondoltam.

No nézem. Meg is van. Mucsajröcsöge szép erdőszéli mező, sok erdei ösvénnyel. Azt írják hívjam fel a Közmunkás Ilonkát, ő majd segít. Előzetesen azt írják a faluba nem mehetünk be, ez mondjuk jogos most. De Röcsöge szélén van  3 kijelölt parkoló ott, ha még az előzetes foglalások nem töltötték meg, bediktáljuk a rendszámot, letehetjük a kocsit és a szabályok betartásával sétálhatunk. Itt is ellenőrzi a parkolásnál a rendszámot Közmunkás Józsi. Kis falu biztos rokonok.

Ja és írják tűzrakási tilalom van, akkor nem sütögethetünk. Nem baj viszünk a finom itthon sütött kenyeredből szendvicset. Nyami.

Aszongyák ne szemetelj, ja mintha szoktam volna. De a sok hülyének nem árt a szólni."

Hát így is lehetne. Ja, hogy ezzel munka lenne. Hát igen. Ja, hogy segítenénk azoknak akik nem tudnak maguktól mindent IS. Ja igen.

Okt 2.0 2020.01.17-18. Sátoraljaújhely Kácsárd tető buszmegálló-Vágáshuta 12.2 km

Üdv mindenkinek.

Nem akármilyen célból utaztunk el 24-en erre a hétvégére. Ugye a Kék Kör nem lehet teljes a a Nagy-nyugodó és a város közötti K+ jelzés bejárása nélkül. Erre is sor került. Meg ugye megígértem magamnak egy szép 50. szülinapi ajándékot és ezzel a kis szakasszal teljesítettem amit akartam. Szép nagy ünnepséget kerítettek eme alkalomra kedves barátaim. Kaptam sok szép kék ajándékot :).

Majd mindenki felküzdötte magát Nagy-nyugodóra, ezt a  happy end túrát megúsztuk lábtörés nélkül.  Pedig jó pár esés volt a jeges lejtőn. A barátaim feltűzték rám a jelvényeket és hagyományainkhoz hűen kék Hungária pezsgővel koccintottunk.

De ha már arra jártunk ne múljon el némi nosztalgia nélkül a hétvége. Mint a kezdetekkor most is nagy gyerekes csapattal indultunk neki a Vágáshuta-Rudabányácska szakasz bejárásának Ime egy régi emlék 2013 ból:

1. túra 2020.01.17 Vágáshuta-Rudabányácska 7 km

A fenti képen szereplő gyerekek közül néhányan itt is velünk jöttek igaz van aki már felnőttként :).

Itt meg a most legkissebb díszpintyek közül néhány példány:

Szerintem ha nyugdíjba megyek mint Fődíszpinty, az a zöldkabátos ott hátul méltó örökösöm lesz.

A táv rövid volt, de szórakoztatóan látványos a völgy. A völgyfő megkerülése, majd a hosszú lefele csúszkálás és a teljes sötétbe leérkezés izgalmassá tette a túrát. Közben kicsit szét szakadtunk a különböző tempó miatt. Érdekes módon a falu széléhez már együtt érkeztünk :).

2.túra 2020.01.18. Kácsárd tető buszmegálló-Rudabányácska 5.2 km

Nagyon kellemes reggeli séta volt felfelé a Nagy-nyugodóra. napsütés és köd váltakozott az erdő zúzmarás a társaság kiváló. Még az annak idején benézett kereszteződés csapdáját is sikerült kikerülni.

Emlékezetes 50. szülinap volt.

OKT és Kék Kör költség és egyéb elemzés

Nagyon sajnálnám, ha valaki félreértené. Nem elriasztási szándékkal szedtem össze a lenti adatokat.

A Kék Kör többi részeinek elemzése:

Nagyon érdekes, hogy a face hozzászólásoknál mások által kiszámolt költségek igen közel voltak az általam számítotthoz, pedig nyilván mindenki a saját kékjét járja :).

Kis kiegészítés:

Ha valaki szeret táblázatot böngészni, vagy kell egy alaptáblázat amin nyilvántartást akar vezetni keressen privátban. Felmerült kérdésként: hát a belépőjegyek? Múzeumba, tájházba mindig akkor mentünk amikor családdal visszatértünk egy, már általam bejárt területre. Így ez a "nyaralás" nem számít külön rovatba került.

Az OKT-t 2010-2018 között jártuk be, az első 6 évben évi kb. 100km mentünk. Ezekre legtöbbször " táborokat" szerveztem. Ami jelentette azt is, hogy családdal mentünk, de a lenti összegben csak 1 személy költsége jelenik meg és az  utazás költségeit sem osztottam el a több fővel. Tehát mintha egyedül mentem volna. Sokszor depóztunk autót vagy vittek hoztak a ki és beszállópontokra. Ezt utólag lehetetlen kiszámolni. Ha csapattal mentünk akkor ezeket a lóti-futi utakat a kocsitulajdonosok fizették saját zsebből, nem osztottuk el. Az utolsó két évben már inkább kiscsoportos utak voltak. Elfogyott a lendület, a gyerekek megnőttek, kamaszodtak egyre gyakoribb volt a "nincs kedvem" válasz. Most meg újra jönnek ha kérdem :). Elfogadás.

Idézet az eddigi elemzésekből:

Mindig is volt bennem egy kis statisztikus hajlam. / Még mindig jobb mint az egyéb lenne.../.

Elhatároztam, hogy térképen ábrázolom az utazásaimat. Közben derült ki, hogy ha nem gyűjtöm ki az adatokat a blogból ,akkor elég sziszifuszi meló lesz. De ha már gyűjtögetek akkor legyen ez egy informatívabb adathalmaz. Lássuk mennyi is volt a költsége a bejárásnak. A számok nyilván csak az én bejárásomra igazak. Jellemzőek az 1-2 napos túrák.

-Az étkezés nem számít, itthon is ennék.

-Utazásnál, ha családi nyaralás volt akkor nem kell számolni a költségek egy részével, hiszen nyaralni úgy is elmentünk volna.

-Tömegközlekedésnél kb. összeg is elég. Pár forint ide-oda nem számít.

-A szállás egységáron számítódott, itt sem volt értelme régi szállásárakat keresgélni. Így 3000 ft lett az beírt ár.

511 300 Ft

440 Ft

11766 km

10.1 km

365 800 Ft

19 500 Ft

126 000 Ft

Gyaloglással töltött idő:

14 nap 6 óra 40 perc /342:25/

3.4 km/h

Következtetés:

8 év alatt évente 64 000 Ft nem is sok ezért az élményért. Mert az megfizethetetlen :)

Bonus Track:

89 410 Ft

207 000 Ft

Gyaloglással töltött idő:

25 nap 17 óra 55 perc /617:55/

4.2 km/h

10 év és más ember lettem...

AK költség és egyéb elemzés

Bevallom copiztam a szöveget a:

dolgozatomból.

Kis kiegészítés:

Ha valaki szeret táblázatot böngészni, vagy kell egy alaptáblázat amin nyilvántartást akar vezetni keressen privátban. Felmerült kérdésként hát a belépőjegyek? Múzeumba, tájházba mindig akkor mentünk amikor családdal visszatértünk egy már általam bejárt területre. Így ez a "nyaralás" nem számít külön rovatba került.

Elhatároztam, hogy térképen ábrázolom az utazásaimat. Közben derült ki, hogy ha nem gyűjtöm ki az adatokat a blogból ,akkor elég sziszifuszi meló lesz. De ha már gyűjtögetek akkor legyen ez egy informatívabb. Lássuk mennyi is volt a költsége a bejárásnak. A számok nyilván csak az én bejárásomra igazak. Jellemzőek az 1-2 napos túrák. Ugye itt utazásban sokszor a párom munkaügyi utazásait vettem igénybe, ami nekem igen  gazdaságos volt / 0 Ft /. 42 túrát ölelt fel a bejárás tehát átlag 20,6 km tettem meg egy alkalommal. 23 alkalommal utaztam Dorogról. Átlag kétnapos túrákkal számolhatunk. Az utazások kb. fele volt "nonprofit".

-Az étkezés nem számít, itthon is ennék.

-Tömegközlekedésnél kb összeg is elég. Pár forint ide-oda nem számít.

-A szállás egységáron számítódott, itt sem volt értelme régi szállásárakat keresgélni. Így 4000 ft lett az beírt ár.

-Gyorshajtás bünti benne van hiszen a túra miatt jártam arra. Happy-end túra költsége szintúgy :).

Elemzés:

34 450 Ft

35 000 Ft

Gyaloglással töltött idő:

7 nap 1 óra 25 perc /169:25/

5.2 km/h

Következtetés:

2 év alatt évente 170 000 Ft nem is sok ezért az élményért. Mert az megfizethetetlen :)

Páá

RP-DDK költség és egyéb elemzés

Kis kiegészítés:

Elhatároztam, hogy térképen ábrázolom az utazásaimat. Közben derült ki, hogy ha nem gyűjtöm ki az adatokat a blogból ,akkor elég sziszifuszi meló lesz. De ha már gyűjtögetek akkor legyen ez egy informatívabb. Lássuk mennyi is volt a költsége a bejárásnak. A számok nyilván csak az én bejárásomra igazak. Jellemzőek az 1-2 napos túrák. Ugye itt utazásban sokszor a párom munkaügyi utazásait vettem igénybe, ami nekem igen  gazdaságos volt / 0 Ft /. 24 túrát ölelt fel a bejárás tehát átlag 24 km tettem meg egy alkalommal. 12 alkalommal utaztam Dorogról. Átlag kétnapos túrákkal számolhatunk. Az utazások kb. fele volt "nonprofit".

-Az étkezés nem számít, itthon is ennék.

-Tömegközlekedésnél kb összeg is elég. Pár forint ide-oda nem számít.

Elemzés:

35 460 Ft

46 000 Ft

Gyaloglással töltött idő:

4 nap 9 óra 51 perc /105:51/

5.34 km/h

Következtetés:

2 év alatt évente 100 000 Ft nem is sok ezért az élményért.

Páá

Az Alföldi Kék avagy Mit nekem te zordon Kárpátoknak...

Itt a vége, utána a már szokásos összegzés, a rám jellemző gyenge fogalmazással, de legalább személyes módon.

Ha már az RP-DDK volt a kistestvér,

akkor Ő a mostohatestvér.

Az Alföldi Kéktúra útvonala (Térkép: Bába Imre) Turistamagazin

Mindenkitől csak a csodálkozó tekinteteket kaptam, miért indulok el, mi érdekes lehet az Alföldön, nincs itt semmi látnivaló haladjunk.

Kifejlesztettem egy rövid mondatot, ne kelljen érdekteleneknek hosszan magyarázni:

-Kármentés, ha már 1700 km legyalogoltam, akkor muszáj befejezni a Kört.

És az elején valóban így is gondoltam. Hamar megváltozott a véleményem. Szerencsésen választottam, vagyis inkább a párom munka miatti utazásai behatárolták a lehetőségeket. A Debrecen környéki erdők, mezők, a Szekszárd-Baja közötti részek elkényeztettek. Mire jöttek a "rosszabb" részek, addigra már beleszerettem az Alföldbe. Persze volt, mint mindenhol nyűgös rész, de számomra az is különleges értékkel bírt. Pl. a Mezőtúr környéki hosszas gát megismertetett egy Kedves túra társal, és a zord körülmények miatt feszegethettem határaimat. Nem akarom újraírni a 44 túra történetét ha valakit érdekel keresgéljen a blogon. :)

Szerencsém volt, kedves barátommal Gergővel több mint 500 km-et tettünk meg együtt és volt két túra ahol meglepetés vendégekkel túrázhattam. Ahol egyedül voltam az is nagyon jó volt. Tiszta relax.

Szinte mindegyik túrán volt egy "azta" pillanat. Soroljam? :).Olvassatok vissza :).

Na jó azért néhány "nem hittem volna", hogy ilyen történik velem:

Baján egy nagyszerű embert megismerni. Gyönyörű kisváros. Enni igazi bajai halászlevet. Hajóson aszú bort kóstolni. Szarvason és környékén 1 hetet értelmesen eltölteni. Látni annyi nyulat, hogy azt hittem szöcskék. Elszenvedni annyi szúnyogcsípést, hogy a combom teli vörös. Népmesét, népdalokat hallgatni élőben éjjel túra közben. Olyan mély homokban sétálni, hogy nehezebb legyen mintha sárban járnék. Megállni egy autópálya közepén gyalog és fotózni. Alföldön tobozt gyűjteni. Gáton OKT jelvény nézegetni, egy véletlen ismerős kezében. Nem szenvedni el kutyatámadást a tanyavilágban. Sokszor stoppolni, de ritkán sikeresen :).

Ami megviselt az a hosszas utazás a túrákig, főleg a vége felé már nagyon untam hajnalban kelni. :)

Az útvonal éppen felújítás alatt van. Előfordult, hogy éppen megelőztem vagy utánam pár nappal változtattak. Vicces volt 101% teljesíteni.

Néhány jó tanács:

Bármikor lehet menni bárhová, de ha nehezek a körülmények /sár, kánikula, eső, szél, szúnyog invázió esetleg hó/, akkor itt bizonyos szakaszokon duplán, triplán számít. Ennek az a magyarázata, hogy hosszan tud "egyhangú" lenni  a terep. Pl. árnyék nélküli 10-20 km egyben, vagy erdő nélkül 50 km. Település nélkül 10-35 km. Erre figyelni kell a tervezéskor. Nem indulnék neki csak nagyon pontos papírtérképpel, vagy inkább valami kütyüvel, mert a jelzések kissé nehezen követhetők. Ha valaki kerékpárral tervezi bejárni, és nem kíván "csalni" akkor még inkább figyelni kell a tervezéskor. Nem irigylem a szabályos kerékpáros teljesítőket. Ha a leggyorsabb/hatékonyabb  szabályos bejárás a cél, akkor vegyíteni érdemes a gyaloglást és a kerékpárt. A pecsételő pontok elérése néha jó pár plusz kilométert jelent, ezt is érdemes figyelembe venni. Nagyon gyakran csak korlátozottan elérhetőek a bélyegzők. Fontos az előzetes tájékozódás. Szállások elég jól vannak, bár néha kissé túlárazottat is be kell vállalni. Érdemes a buszosokat megkérni megállón kívüli megállásra, nekem mindig segítettek. Sok helyen lehet találni helyi fuvarost aki segíthet a logisztikában. A stoppolással nem volt nagy szerencsém. Tanult kollégáimtól tudom, hogy mindenki azt hiszi nem tud fárasztó lenne síkon túrázni. Ez tévedés. Egyrészt az ember hajlamos belesietni, és egyszer csak elfogy, másrészt mindig ugyan azokat az izmokat használjuk nincs völgy és hegymeneti izomhasználat. Szóval csak óvatosan a "hurráoptimista" tervezéssel. Ha nincs nagy sár vagy ez-az akkor nekünk az 5km/óra számítás kb. jó volt.

Elindulnék-e még egyszer?

Igen. Bár nem mostanában :)

Köszönöm a megtisztelő figyelmét minden kedves kékezőnek. Innentől kicsit kevesebbet találkozunk :)

"Viszlát és kösz a halakat!"

AK 43. túra 2019.12.07. Debrecen, Ludas csárda megálló-Létavértes, Vett út megálló 17.8 km

Eljött az utolsó túra. Nagyon vártam. Hosszú út végére tehetek pontot. A véletlen úgy hozta, hogy innen nem mesze a Vekeri tavaktól kezdtem 2018-ban.

Szervezkedtünk próbáltam elkerülni a korai indulást, de sajnos az utolsó pillanatban közbe jött valami a másik Gergőnek Berettyóújfalun, így nem tudott segíteni. Az egyik Gergő már pénteken lement, így volt ideje kapcsolatot teremteni, sikerült annyit inni a helyiekkel míg lett "taxi" a kiszállóponti Vett úthoz.

Nekünk meg maradt az 5 órai indulás. Végre Zé barátom is részt vehetett egy igazi befejező szakaszon. Az OKT, és az RP-DDK befejezéséről is lemaradt betegség miatt.

Időben érkeztünk a létavértesi buszhoz. Depóztuk az autót és vártuk a buszt. A Gergő közben mesélte, hogy a tegnapi kiszállópontján a Vett útnál a rendőrök igazoltatták, és cserébe be is hozták Létavértesre. Ezen elviccelődtünk egy darabig. Megjött a busz, kértem a jegyet a sofőr nagyot nézett, kérdeztem miért csodálkozik?

-20 éve vagyok a vonalon, de a Ludashoz még nem adtam le jegyet.

Elkészültek a beszálló fotók, majd  elkezdtünk korcsolyázni a verőfényes napsütésben.

Itt ott csináltunk menetben egy két képet.

Örültem mert igazán szép arcát mutatta az Alföld Zoli barátomnak. Sorban keresztezték utunkat az őzek, szép volt az erdő, az ágakon a zúzmarával. Hangulatos volt. Elkezdett minimálisan melegedni bár a nap eltűnt. Ezzel együtt a talaj is kicsit taknyos lett. Jól haladtunk beszélgettünk, én kicsit csendesebb voltam mint szoktam. Mégis csak valami véget ér ma...

Hol egyenesen, hol kanyarogva értük el a kepecsi pecsétet, bár előtte még vagy négy kutyu rohant felénk. Kicsit megijedtünk, de illedelmesen megálltak beszélgetni egymással.

" harapjunk, vagy sem? á ezek nem lopni jönnek mehetnek"

A telep része volt egy szarvas farm is. jól látszik milyen szuper a rejtőszínük akár 10 méterről is.

Megejtettem az utolsó pecsételést az AK túrán és egyben a Kék Körön is.

Teszteltük az új útvonalat, jelentem jó. Járható és kis erdőfolton vezet keresztül. Nekünk tetszett. A végére megint napsütésben sétálhattunk az eddig ködös idő helyett. Szépen bekeretezte a napocska a napot.

Pont megjött a taxink, így gyorsan beértünk Létára, és gyí haza. Meg beültünk Dorogon  a Határ Csárdába  egy kis "ünneplésre" ...